Böcker

Vadfan är det med ungdomar och böcker? Varför är det så konstigt att tycka om att läsa? Jag satt och läste i Harry Potter and the Prisoner of Azkaban idag medan jag väntade på att lektionen skulle börja när en kille i klassen frågade varför jag läste den på engelska (förlåt? Vafan spelar det för roll vilket språk jag läser den på?). Svarade att jag tyckte att den var bättre på engelska än på svenska, och han var förstås tvungen att käfta emot och säga att jag inte kunde veta det. Blev sur och sa att det kunde jag visst det eftersom jag läst den på både engelska och svenska. Av någon anledning tyckte näst intill ALLA i klassen som stod runtomkring att det var kontsigt att jag hade läst en bok fler än en gång. Enligt dom var det "ingen ide att läsa om man vet vad som händer". Förlåt? VARFÖR är det konstigt att läsa en bok som man tycker om flera gånger? För varje gång man läser en bok upptäcker man nya saker. Nya detaljer som man inte snappade upp första gången man läste. Jag är en sådan person som - första gången jag läser en bok - skummar igenom texten. Speciellt när det är spännande och jag bara MÅSTE få veta vad som kommer hända. Och då missar jag ju halva boken. Därför är det ju bara otroligt bra för mig att läsa om böckerna, och veta vad som kommer hända så jag slipper bli helt exalterad och hoppa över hälften av orden.

Ärr det inte samma sak som att se en film fler än en gång? För det göra ju nästan alla. Jag vågar säga att nio av tio personer har sett minst en film mer än en gång. Så vad är grejen med böcker? Varför är det så himla jobbigt? För att man måste anstränga sig? För att många kopplar böcker till skolan? För en bra skönlitterär bok har ingenting med utbildning att göra. Om den inte handlar om någon historisk händelse, och om man bortser från det faktum att man utvidgar sitt ordförråd. Som akademibokhandeln säger - Att läsa är att resa. Öppna en bok och ni kommer in i en helt annan värld. Ta er tiden och uppskatta bokens innehåll och ni lär känna helt andra människor, som har helt andra förutsättningar än vad ni har. Vissa böcker kan även vidga er syn, forma er personlighet, göra er till bättre personer. Hade jag inte varit en läsande sort hade jag inte kommit så långt som jag gjort. Ni har ingen aning om hur många böcker som har hjälpt mig genom livet.

Och nej, alla finner det inte intressant att läsa, men dom tycker jag enbart synd om. För böcker är nog det underbaraste som finns. Utan ord och musik skulle jag känna mig helt tom. Böcker, historier, text - det är helt underbart.

Kommentarer
Postat av: Frida

Alltså... nej jag förstår inte heller.

För mig är böcker (och musik och filmer) ett sätt att fly från verkligheten, något jag måste göra ganska ofta för att orka stå ut med människor överhuvudtaget. Om någon säger att min favoritbok är dålig, jovisst blir man väl sur, men om de säger att den är dålig utan att ha läst den dampar man bara.

Vissa böcker är bättre på engelska, vissa är det inte. Det är jättebra att läsa mycket på olika språk, för det förbättrar ens ordförråd och förståelse, och där kan man klara sig helt sjukt bra i skolan - bara på grund av böcker. Rätt coolt, egentligen.

Strunta i de jävla idioterna. Som du säger, det är endast synd om dem.

2012-02-17 @ 17:13:29
URL: http://disenchanteddisaster.blogg.se/

Något att säga?

Lust att dela med dig av ditt fina namn?

Stamkund?


Har du en mailadress?



Har du en egen blogg eller hemsida?



Lätta ditt hjärta:


Trackback
RSS 2.0