Minnen

Vad är det som triggar minnen egentligen? Vad är det som får oss att komma ihåg något som vi trodde att vi hade glömt för länge sedan?

För några sekunder sedan dök ett minne upp i mitt huvud. Jag kom ihåg mina farföräldrars hus. Det stora huset som de bodde i när jag var liten, kanske fem år. Innan dess bodde de i ett annat hus, men de flyttade därifrån när jag var ett-två år, och jag vet inte ens om jag varit där. I alla fall, jag minns precis hur det luktade där. Precis hur vardagsrummet såg ut, och det lilla köket som mest bestod av ett kylskå och en bänk, diskhå och ugn/spis. Jag minns de stora fåtöljerna där vi satt, som både jag, min lillebror och min storasyster kunde sitta i samtidigt utan att det blev trångt. Jag minns hur man gick från vardagsrummet in till matsalen, och att det precis bredvid dörren in dit stod ett skafferi, som det fanns oreos i. Om man fortsatte förbi skafferiet kom man in i en liten korridor, där man kunde gå ut i garaget. I garaget fanns det en frysbox, som alltid var full med glass. Det fanns en speciell sorts isglass, som var formad som en cylinder och var väldigt färgglada. Speciellt minns jag den orangea glassen, som smakade apelsin. Jag minns rummet som vi brukade sova i. Det stod en docka på nattduksbordet, en sådan där som man kan öppna och så finns det en mindre docka i. Den står i min bokhylla nu...

Allt det här kom tillbaka till mig för bara en liten stund sedan. Jag vet inte ens varför men det gjorde det. Jag saknar det där huset. Det var trevligt. Jag trivdes där.

Kommentarer

Något att säga?

Lust att dela med dig av ditt fina namn?

Stamkund?


Har du en mailadress?



Har du en egen blogg eller hemsida?



Lätta ditt hjärta:


Trackback
RSS 2.0